måndag 18 juni 2012

Kitten samlar; nattlinnen / Kitten's collections; nightgowns

En del samlar på frimärken eller porslinsfigurer, jag samlar bl.a. på nattlinnen och underklänningar från 40-60-talet. De flesta är inköpta på loppis men några härstammar också från mommos vind. Jag trivs egentligen inte i pasteller, men på väggen är det rätt fint. Nån gång i mitt liv, när jag har ett helt rum bara för mina kläder, ska jag rotera min samling på väggen som på bilderna här. I väntan på den dagen...

Kitten-coll1

Kitten-coll2


Kitten-coll3


Kitten-coll4

Dessa är mer i min färgskala;

Kitten-coll5


Kitten-coll6

Hudfärgat och vitt ska man väl också ha, ifall jag behöver använda en underklänning någon vacker dag. För vem har sagt att en samling behöver vara endast praktisk?

Kitten-coll7

In English; Some people collect stamps or porcelain figurines, I collect vintage nightgowns and slips. Among other things. Most of these pieces come from flea markets and charity shops, but a few have been found in grandma's attic too. I don't really wear pastels, but they look pretty good on the wall. One day, when I have that enormous walk-in closet I keep dreaming about, I'll rotate my collection on a wall as I have done in these photos. Some day...

Reds and blacks feel more like something I could wear. I've also got a few white and skin coloured ones in case I actually need to use a slip one day. Who says a collection has to be useful?

9 kommentarer:

  1. Vilka underbara underklänningar! Så fina!

    SvaraRadera
  2. What a wonderfully lovely, elegant collection. I have a few vintage slips that I've bought online and which turned out to be too big for me in person (despite the measurements saying they'd fit). I've been hanging onto them in the hopes of perhaps getting them altered one day, but I think that displaying them like this would be a very good option, too. Thanks so much for the inspiration, dear gal!

    ♥ Jessica

    SvaraRadera
  3. Fint! Speciellt de pastelliga :)

    SvaraRadera
  4. Så snygga! Själv är jag konstant på jakt efter framför allt underklänningar, främst för att använda. Problemet är att jag mest hittar korta (mitt på låret) acetat klänningar som inte hjälper så mycket för att hindra mina knälånga kjolar från att fastna i strumpbyxorna =( Har haft en idé rätt länge om att sy egna, kommer bara hela tiden på så mycket annat roligt jag vill sy innan =)

    SvaraRadera
  5. Annie; Tack!
    Jessica; Thanks, no problem ;)
    Ninah; jo, de pastelliga tycker jag passar mkt bra som vägggbonader :)
    Erika; Hm, de flesta underklänninarna jag hittat har varit på gränsen till för långa...men då är jag ju ganska kort själv förståss :)

    SvaraRadera
  6. Wow! What an amazing collection! They are all so beautiful! Thanks so much for sharing! Love your blog!

    Rebecca

    http://www.bloglovin.com/en/feed/blog-profile/3636285/winnipeg-style-main-category

    www.winnipegstyle.ca

    SvaraRadera
  7. Så mye flott! Jeg elsker gammelt nattøy og undertøy! :D

    SvaraRadera
  8. Rakel; Det tycks jag också göra...;)

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)